ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

При оцінюванні навчальних досягнень учнівмають ураховуватися:

· характеристики відповіді учня: правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність;

· якість знань: повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;

· сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;

· рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;

· досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези);

· самостійність оцінних суджень.

Характеристики якості знань взаємопов'язані між собою і доповнюють одна одну.

Повнота знань‑ кількість знань, визначених навчальною програмою.

Глибина знань‑ усвідомленість існуючих зв'язків між групами знань.

Гнучкість знань‑уміння учнів застосовувати набуті знання у стандартних і нестандартних ситуаціях; знаходити варіативні способи використання знань; уміння комбінувати новий спосіб діяльності із вже відомих.

Системність знань‑ усвідомлення структури знань, їх ієрархії і послідовності, тобто усвідомлення одних знань як базових для інших.

Міцність знань‑ тривалість збереження їх в пам'яті, відтворення їх в необхідних ситуаціях.

Знанняє складовою умінь учнів діяти.

Уміннявиявляються в різних видах діяльності і поділяються на розумові і практичні.

Навички ‑дії доведені до автоматизму у результаті виконання вправ. Для сформованих навичок характерні швидкість і точність відтворення.

Ціннісні ставленнявиражають особистий досвід учнів, їх дії, переживання, почуття, які виявляються у відносинах до оточуючого (людей, явищ, природи, пізнання тощо). У контексті компетентнісної освіти це виявляється у відповідальності учнів, прагненні закріплювати позитивні надбання у навчальній діяльності, зростанні вимог до свої навчальних досягнень.

Названі вище орієнтири покладено в основу чотирьох рівнів навчальних досягнень учнів:початкового, середнього, достатнього, високого.

Вонивизначаються за такими характеристиками:

Перший рівень ‑ початковий.Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.

Другий рівень ‑ середній.Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.

Третій рівень - достатній.Учень (учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениця) правильна, логічна, обґрунтована, хоча їм бракує власних суджень.

Четвертий рівень ‑ високий.Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.

Водночас, визначення високого рівня навчальних досягнень, зокрема оцінки 12 балів, передбачає знання та уміння в межах навчальної програми і не передбачає участі школярів у олімпіадах, творчих конкурсах тощо (таблиця).

Рівні навчальних досягнень Бали Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
  1 Учень (учениця) розрізняє об'єкти вивчення
I. Початковий 2 Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення
  3 Учень (учениця) відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання
  4 Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, може повторити за зразком певну операцію, дію
II. Середній 5 Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, здатний з помилками й неточностями дати визначення понять, сформулювати правило
  6 Учень (учениця) виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. Вміє застосовувати знання при виконанні завдань за зразком
  7 Учень (учениця) правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, вміє наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії
III. Достатній 8 Знання учня (учениці) є достатніми, він (вона) застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність. Відповідь його (її) логічна, хоч і має неточності
  9 Учень (учениця) добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати й систематизувати інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією
  10 Учень (учениця) має повні, глибокі знання, здатний(а) використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення
IV. Високий 11 Учень (учениця) має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, уміє знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми
  12 Учень (учениця) має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення

Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.

Критерії оцінювання навчальних досягнень реалізуються в нормах оцінок, які встановлюють чітке співвідношення між вимогами до знань, умінь і навичок, які оцінюються, та показником оцінки в балах.


Видами оцінювання навчальних досягнень учнівє поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання та державна підсумкова атестація.

Поточне оцінювання‑ це процес встановлення рівня навчальних досягнень учня (учениці) в оволодінні змістом предмета, уміннями та навичками відповідно до вимог навчальних програм.

Об'єктом поточного оцінюваннярівня навчальних досягнень учнів є знання, вміння та навички, самостійність оцінних суджень, досвід творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення до навколишньої дійсності.

Поточне оцінюванняздійснюється у процесі поурочного вивчення теми.Його основними завдання є:встановлення й оцінювання рівнів розуміння і первинного засвоєння окремих елементів змісту теми, встановлення зв'язків між ними та засвоєним змістом попередніх тем, закріплення знань, умінь і навичок.

ематична оцінкавиставляється на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми впродовж її вивчення з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (практичних, лабораторних, самостійних, творчих, контрольних робіт) та навчальної активності школярів.

Перед початком вивчення чергової теми всі учні мають бути ознайомлені з тривалістю вивчення теми (кількість занять); кількістю й тематикою обов'язкових робіт і термінами їх проведення; умовами оцінювання.

Оцінка за семестрвиставляється за результатами тематичного оцінювання, аза рік‑ на основі семестрових оцінок.

Орієнтовні критерії оцінювання основних видів роботи та навчальних досягнень учнів на уроках історії

Пам’ятка 1

Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів та оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти

Історичний факт–першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.

Історична подія–сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.

Історичне явище–комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).

Учень знає та правильно називає історичний факт, подію або явище -1бал

Пам’ятка 2

Історичний процес–ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:

· коли відбувалися чи проходилиці факти, події, явища чи процеси;

· де вони проходили;

· за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;

· який розвиток вони отримали надалі;

· яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;

· яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;

· який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;

· випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;

· які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?

Учень правильно та послідовно характеризує історичний процес за запропонованим планом - 6 балів. Завдання такого типу використовується як складова частина усної або письмової перевірки знань.

Пам’ятка 3

Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела) та оцінювання навчальних досягнень учнів

· правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);

· запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь–унизу), а зліва–захід (відповідно, справа–схід);

· навчіться читати легенду карти–її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища–кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо–зображуються на них схожими позначками;

· зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні„Карта–це державна шпаргалка”;

· працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;

· на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.

Оцінювання завдання з використанням карти залежить від кількості та складності запитань і може бути оцінене від 1(завдання з вибором однієї правильної відповіді) до 6 (розгорнута усна або письмова характеристика історичного об’єкта) балів.

Оцінювання завдання, виконаного на контурній карті, може бути оцінено 3-12 балами і залежить від:

- точності позначення об’єктів;

- обсягу виконаного завдання;

- позначення історичних об’єктів відповідно до легенди;

- правильності використання кольорової гами;

- акуратності.

Пам’ятка 4

Порівняння однотипних явищ і подій (складання порівняльної таблиці) та оцінювання навчальних досягнень учнів

·Визначи , які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).
·Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності (лівий стовбчик таблиці).
·Дай відповідь на питання.
·Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій.
·Зроби висновки після відповідного аналізу.

Оцінювання таблиці за запропонованими вчителем лініями порівняння оцінюється 1 балом кожне порівняння. Порівняння (таблиця) за запропонованим учнем планом (лініями) – 3 бали за кожне правильне порівняння

Пам’ятка 5

Схема аналізу історичного документута оцінювання навчальних досягнень учнів

При роботі з історичним документом слід з’ясувати:

-Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи переказ про подію з уст дослідника)?

-Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.

-Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?

-Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?

-Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?

-Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?

-Якими мотивами керувався автор документу?

-Чи відповідає цей документ іншим свідченням про ці факти, події?

Залежно від обсягу документу, його складності (зокрема, мови) та за відсутності інших додаткових завдань робота з документом оцінюється у 4-6 балів

Якщо завдання по роботі з документом ускладнене пропозицією сформулювати своє ставлення до тексту історичного джерела, використовуючи такі висловлювання:

«Це дійсно так, тому що...»

«Я упевнений(а) у тому, що...»

«Я добре знаю, що...»

«Я думаю інакше, тому що...»

«Я переконаний (а) у цьому, тому що...»

«Я сумніваюся у цьому, тому що...»

«Я не згодний(а) із цим, тому що...», то робота здобувача освіти може бути оцінена 9 балами

Пам’ятка 6

Схема характеристики історичної особи (складання історичного портрету)

-Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча.
-Визначити походження (стан) цієї людини.
-Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).
-Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.
-Визначення завдань головних у діяльності цієї особистості.
-Визначити методи (шляхи) реалізації його діяльності.
-Скласти перелік найбільш видатних його справ; яким цілям вони служили?
-Висловити власну оцінку його діяльності.
-Зробити висновок про роль цього діяча в історії.

Робота оцінюється 6 балів за умови самостійного аналізу наданих учителем даних та 12балів- за умови самостійного пошуку та систематизації історичних матеріалів.

Пам’ятка 7

Складання плану історичного матеріалу (параграфа) та оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти

· Уважно прочитайте назву теми плану, текст параграфу.

· Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.

· Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.

· 3апишіть головні, на Ваш погляд, думки тексту–цеібудуть орієнтовні пункти Вашого плану.

· Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.

· Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.

· 3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.

· Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.

Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.

Правильно виконаний простий план оцінюється 6 балами, складний – 8 балами.

Пам’ятка 8

Характеристика пам'яток культури та оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти

·Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.
·До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.
·Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?
·Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.
·Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).

Характеристика пам’ятки культури за запропонованим планом (без додаткових завдань) оцінюється 6 балами.

Пам’ятка 9

Пам’ятка аналізу історичного джерела (карикатури) та оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти

1.Уважно розглянь візуальне джерело. Прочитай підпис.

2.Який фон та в яких тонах виконано малюнок? Про що це може свідчити?

3.Зроби аналізпереднього плану малюнка.

4.Що зображено на малюнку на задньому плані?

5.Кого (що) зобразив автор малюнка праворуч та ліворуч героїв?

6.Опиши, скільки людей зображено на малюнку, який їх вік, в якому одязі вони зображені?

7.Який вираз обличчя зображених героїв?

8.Хто ці люди як конкретні історичні особи? Яких партій, яких країн представники?

9.Як автор передає своє ставлення до зображуваних осіб?

10.Яке співвідношення візуального джерела та тексту підручника на тему?

11.Які почуття у вас викликало це візуальне джерело?

12.На кого (на яку суспільну верству) була спрямована карикатура? Наскільки, на ваш погляд, карикатура стала дієвою?

Робота з аналізу візуального джерела або історичної карикатури за запропонованим планом оцінюється 6 балами.

Пам’ятка 10

Схема (план) усної відповіді та оцінювання навчальних досягнень учнів

- Відповідаючи усно, зверни увагу на те, що твоя відповідь повинна містити тезу (твердження, припущення) та аргументи (докази).

- Потрібно співвідносити подію або факт у просторі та часі, синхронізувати його з іншим фактом (подією), визначати місце, де відбулася подія.

- У відповіді необхідно використовувати відповідну наукову термінологію.

- Мова повинна бути чіткою та грамотною.

- Якщо твоя відповідь за даним питанням не перша, підтримуй попередніх виступаючих або опонуй їм.

- Наприкінці відповіді обов’язково зроби висновки.

Правильна аргументована відповідь оцінюється 12 балами

Пам’ятка 11

Тестові завдання для перевірки знань та оцінювання навчальних досягнень учнів

Виконуючи тестові завдання пам’ятай, що:

- тести закритого типу з вибором однієї правильної відповіді оцінюється 1 балом;

- тести на встановлення відповідності – 1 балом за кожну правильно встановлену відповідність;

- тести на встановлення послідовності історичних подій оцінюються максимально 4 балами; 2 бали учень отримує у разі, якщо правильно встановлена послідовність 2 або 3 історичних подій;

- тести для перевірки знань мають містити запитання відкритого типу, які оцінюються від 2 балів і вище залежно від складності.

Завдання виконуються у певній послідовності. Виконання складніших завдань без виконання тестів закритого типу не допускається. Загальна кількість балів за виконання тестів з перевірки знань становить 12 балів.